Rodzaje snu

Sen zapewnia odpoczynek całemu organizmowi – serce bije wolniej, zwalniają się procesy przemian wewnątrzustrojowych itd. Fizjologiczny sen, występujący zgodnie z rytmem dobowym, na ogól pojawia się przed znużeniem kory mózgu. W nie sprzyjających okolicznościach może jednak dochodzić do zaburzeń snu.

Zazwyczaj człowiek zasypia w ciągu kilku minut. Jeśli tak nie jest, dochodzi do półsnu, tj. stanu pośredniego między snem a czuwaniem. Przeciąganie się takiego stanu prowadzi do objawów znużenia.

Długość snu uzależniona jest od potrzeb ustroju, uwarunkowanych m.in, wiekiem, stanem zdrowia, trybem życia, obciążeniem nauką lub pracą. Rozróżniamy dwa zasadnicze rodzaje snu. Pierwszy rodzaj charakteryzuje to, że prawie zaraz po zaśnięciu sen pogłębia się i już po pierwszej godzinie jest głęboki, trwa Rilka godzin, a potem aż do przebudzenia staje się coraz płytszy. Ten rodzaj snu jest typowy dla ludzi łatwo i szybko zasypiających, budzących się rano z uczuciem wypoczęcia i chęci do pracy. Najczęściej wydajność pracy tych ludzi jest większa w pierwszej połowie dnia. giemcznyfn ituizysuiicjoit JŁJI, .. zajęcia w szkole nawet nieco później, ale w stałych godzinach we wszystkie dni tygodnia. Po trzecie – tygodniowy rozkład zajęć powinien uwzględniać tygodniowe zmiany dyspozycji do pracy uczniów. Zatem w poniedziałki, a także w końcowe dni tygodnia należy planować możliwie mniejszą liczbę zajęć w ciągu dnia, i to takich zajęć, które nie stanowią dla uczniów zbyt dużego obciążenia zarówno w szkole, jak i w domu (nie wymagają długiego przygotowywania lekcji). Jednakże wahania dziennej liczby lekcji w ciągu tygodnia nie powinny przekraczać

Drugi rodzaj snu cechuje to, że jest on dość płytki prawie przez całą noc, a pogłębia się dopiero w godzinach rannych. Ludzie, dla których typowy jest ten rodzaj snu, mają zwykle trudności z zasypianiem, rano po przebudzeniu czują się zmęczeni, niewyspani, niechętnie przystępują do pracy. W odróżnieniu od poprzedniej grupy u ludzi tych okres największej wydajności pracy przypada na drugą połowę dnia.

Na szybkość zasypiania i głębokość snu znaczny wpływ, zwłaszcza u dzieci, ma przestrzeganie stałych godzin snu, wczesne spożywanie kolacji (najpóźniej 2 godziny przed snem), unikanie napojów pobudzających (np. kawa, mocna herbata itp.), czytania przed snem podniecającej lektury lub oglądania audycji telewizyjnych.

W czasie snu należy maksymalnie ograniczyć wpływ bodźców zewnętrznych na narządy zmysłów. W pokoju powinna więc być cisza i ciemność oraz odpowiedni mikroklimat.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>